Aktuality‎ > ‎

Praha optimalizuje MHD - ruší sedačky v tramvajích

přidáno: 9. 5. 2012 1:11, autor: Alena Rybníčková   [ Aktualizováno 11. 5. 2012 1:13 uživatelem Filip Lexa ]

Po zrušení provozu nočního metra, trvalém prodlužování intervalů mezi spoji a plánovaném omezování linek v červnu, přišel dopravní podnik s dalším úsporným opatřením. Ač se to zdá naprosto nemožné, do nacpaných tramvají se dají vtěsnat další lidé. Odstranění sedaček z tramvají zvýší jejich kapacitu až o dvacet procent.

Analýzu toho postupu zpracovala firma Deloitte, která s DPP spolupracuje dlouhodobě. „Požádali jsme společnost Deloitte o analýzu řešení problému kapacity tramvají. Po dalším prodloužení intervalů jsou spoje přeplněné a cestující se nemohou do dopravních prostředků vejít. Odstranění sedaček vyšlo v analýze jako nejelegantnější řešení,“ říká jeden z představitelů vedení dopravního podniku, který si nepřeje být jmenován.

Pro malé děti instaluje DPP závěsné pytle, které umístí na madla pod stropem tramvají. Menší děti by se totiž v nižším patře cestujících mohly zadusit. Pokud by je rodiče brali do náruče, zbytečně by zabíraly větší prostor.

Rušení  míst k sezení se zároveň zlepší fyzická kondice pražských důchodců. Místo pasivního vysedávání na sedačkách (na které se beztak nevešli všichni) se budou aktivně držet madel.

Protože čtenářům ubude prostor pro držení knihy, vychází jim DPP vstříc instalací velkoplošných obrazovek na skla tramvají. „Stejně už jsou okna tramvají často překryta reklamou a cestující se z okénka nepodívá,“ vysvětluje mediální poradce DPP. „Na velkoplošné obrazovky budeme promítat kvalitní výběr z tisku. Zájem už projevila řada prestižních českých deníků.“

Psychologové se nemohou shodnout, jak se daná změna na cestujících projeví; zda se zvýší pocit rovnosti, protože je nakládáno s každým stejně, nebo zda stoupne agresivita přepravovaných. Z výzkumů Stradfordské univerzity plyne, že agresivita lidí s jejich rostoucí koncentrací na malé ploše stoupá. To ale rozhodně z analýzy společnosti Deloitte nevyplývá: „Z našich výzkumů plyne, že čím nacpanější jsou dopravní prostředky, tím raději jimi lidé jezdí,“ konstatuje autor analýzy.

Změny jsou naplánovány již delší dobu. Nový generální ředitel Vladimír Lich je bude diskutovat na veřejné debatě o MHD 15.5. v 18.00 v Městské knihovně. Debatu organizuje Pražské fórum, vstup je volný.



Úterý 15.5. v 18.00
V sále Městské knihovny na Mariánském náměstí

V panelu zasednou:

Bohuslav Svoboda, primátor hl. města Prahy
Vladimír Lich, ředitel dopravního podniku
Lukáš Vacek, architekt a urbanista
Jan Krčmář, Auto*Mat, dřív Kancelář města Vídně

Moderuje Jindřich Šídlo, Hospodářské noviny


CESTUJÍCÍ, NEBO BALÍK?

Proč se staví nové stanice metra, ale do provozu dopravy jde tak málo peněz, že se intervaly mezi spoji neustále prodlužují? Je tramvaj plná, když všichni sedí, nebo až když se držíme souseda? Které sociální skupiny jsou takto z dopravy vylučovány? A začne město lákat do své MHD i řidiče?

V červnu nás čeká další „optimalizace“ spojů. Je ale cestující jako balík, jehož převoz po městě můžeme optimalizovat? Stará se město o komfort cestujícího, nebo soustavně pracuje na tom, aby MHD byla „socka“?


Pražské fórum se věnuje MHD dlouhodobě. Naposledy upozorňovalo na konec provozu nočního metra:
http://www.prazskeforum.cz/happeningy/louceni-s-metrem